صادرات به عراق
۰۹
اسفند

صادرات به عراق

صادرات به عراق یکی از فرصتهای تجاری مهم برای ایران است. ایران در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به عراق صادر کرد. مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق عبارتند از:

– گاز طبیعی

– محصولات طویل فولادی

– محصولات پلاستیکی

– محصولات لبنی

– محصولات معدنی فلزی

– صنایع تبدیلی

– کاشی و سرامیک

– شیرینی و شکلات

برای صادرات به عراق باید با قوانین گمرکی، استانداردها، تعرفه ها و مدارک موردنیاز این کشور آشنا باشید. همچنین باید با آداب مذاکره و فرهنگ تجاری عراقی ها آشنا باشید. برای یافتن مشتری و بازار هدف میتوانید از روشهای مختلفی مانند شرکتهای بازرگانی، سایتها و پلتفرمهای اجتماعی، نمایشگاههای بینالمللی، گوگل و دیگر موتورهای جستجو و اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق استفاده کنید.

صادرات به عراق از ایران بسته به نوع کالا، مقصد و مصرف نهایی و مصرف کننده نهایی اقلام می تواند فرآیند پیچیده ای باشد. با توجه به نتایج جستجوی وب، چند مرحله کلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

– اقلام خود را بر اساس کد سیستم هماهنگ (HS) طبقه بندی کنید و تعیین کنید که آیا آنها مشمول هرگونه کنترل یا محدودیت صادرات توسط مقامات ایرانی یا عراقی یا تحریم ها یا تحریم های بین المللی هستند یا خیر

– هر گونه مجوز یا گواهی لازم را از سازمان ها یا وزارتخانه های مربوطه در هر دو کشور دریافت کنید و با هرگونه گزارش یا الزامات اسنادی پیروی کنید.

– یک باربری قابل اعتماد یا شرکت بازرگانی ارائه دهنده تدارکات را انتخاب کنید که بتواند حمل و نقل، ترخیص کالا از گمرک و تحویل کالاهای شما را به عراق انجام دهد و بهترین روش حمل و نقل، تعرفه ها و مالیات های قابل اجرا و بیمه و امنیت مورد نیاز را به شما پیشنهاد دهد.

– اطمینان حاصل کنید که کالاهای شما به درستی بسته بندی، برچسب و فاکتور مطابق با استانداردها و مقررات عراق تهیه شده است و تمام مدارک لازم برای اثبات اصل، ارزش و کیفیت کالای خود را دارید.

– اطمینان احاصل کنید که کالای شما به موقع و در شرایط خوب تحویل می شود و پرداخت کالای خود را طبق شرایط توافق شده دریافت می کنید، مسائل فوق را با فورواردر یا ارائه دهنده تدارکات، خریدار یا واردکننده خود، و مقامات گمرکی در عراق پیگیری کنید. .